2013/04/10

schilderijtjes-blokken

Ik kijk regelmatig vol bewondering naar quilts die op allerlei blogs getoond worden en in hoog tempo worden geproduceerd. Ik kies meestal voor blokken die bestaan uit allerlei kleine lapjes in verschillende vormen. Vandaag leek me het een mooi moment om het eens anders aan te pakken.
 
Eerst een beetje schetsen en kleuren:
inclusief wat rekenwerk en een lijstje van aantallen&snijmaten.
 

Op basis hiervan heb ik blokken en randen gesneden. En dan is het tijd voor turbo-naaien!
 
 
 
Blokje met eerste rand erop, in een ketting achter elkaar door. Daar word je vrolijk van:
 
 
Vlaggetjes!
 
Dan heel voorzichtig knippen...
 
 
 
Om al die mooie gelijke naadjes te krijgen gebruik ik een speciaal quiltvoetje, dat zorgt voor strakke 6 mm naden dankzij een extra (zwart) geleidertje:
 
 
En dan komt het leukste klusje: de blokken openstrijken.
We beginnen zo....
 
 
en eindigen zo:
 
 
Het deed me direct denken aan een schilderijtje. In dit geval een ingelijst taartje, mmmm.
 
En wat zo leuk is: ik heb maar liefst 35 blokken kunnen naaien in een korte tijd. Kom daar maar eens om met de hexagonnetjes ;-)
 
In een eerste poging tot rangschikken-tot-quilt gaat dat er zo uit zien:
 
 
Ik ben nog niet tevreden (natuurlijk niet). Inmiddels weet ik dat dit een beddensprei voor een heel zoet meisje wordt.
Ik ga wat meer roze blokken toevoegen en wat van de donderdere weghalen.
Zodat er straks ergens een heel lief meisje elke nacht kan dromen van taartjes & ijsjes (koemelkvrij!), hartjes, bloemetjes, ballonnetjes.... 
 
 
Fijne dag!

Anita

3 comments:

  1. hé dit wordt mooi! en af en toe is het echt leuk om zo'n 'rap' project te doen.

    ReplyDelete
  2. Oooh wat leuk! Wat boft dat meisje! <3

    ReplyDelete
  3. Erg leuk die blokken. Vierkanten zijn mijn favoriet. Ik houd wel van een "snelle" quilttop en een moderne look.

    ReplyDelete